• a girl like me

Hur känns det?

Hej har lite frågor till alla mammor...
    Skulle vilja höra från er alla (både unga och äldre) som har fött barn hur det kändes under eran förlossning?
    Är det så farligt som de flesta påstår att det är? Är det sant att man alltid spricker och går sönder? ca hur lång tid tar en förlossning? Kan någon beskriva ungefär hur det känns? Jag är själv gravid men bara i v6, och ändå är jag lite orolig för det där. Dela gärna med er av era erfarenheter
    kram

• Svar på tråden Hur känns det?
  • clembke
    a girl like me skrev 2011-11-08 18:57:36 följande:
    Skulle vilja höra från er alla (både unga och äldre) som har fött barn hur det kändes under eran förlossning?
    Är det så farligt som de flesta påstår att det är? Är det sant att man alltid spricker och går sönder? ca hur lång tid tar en förlossning? Kan någon beskriva ungefär hur det känns? Jag är själv gravid men bara i v6, och ändå är jag lite orolig för det där. Dela gärna med er av era erfarenheter
    kram
    Hur det känns? En jättesvår fråga att besvara. Är väldigt individuellt. En del behöver all smärtlindring som finns medans andra klarar sig utan nåt.
    Jag använde lustgas. Hjälpte väl kanske inte så mkt på själva smärtan men den hjälpte mig att fokusera på andningen när värkarna kom. När jag ville ha mer så va det försent o det värsta va över (öppningsskedet).
    Det jobbigaste va med min andra då jag hade några värkar som va lååååånga, nästan 2 min o sen kom nån direkt efter.
    Nej, man spricker inte alltid. Med min första sprack jag lite (vet inte hur många stygn jag fick). Fick gå hos sjukgymnast efteråt, en rutinsak när man får en spricka vid bla ringmusklen (heter nåt fint som jag inte kommer ihåg nu). De besöken va mest för att man skulle lära sig att göra knipövningar plus att hon kände när man knep o kollade. O efter 6 mån va det ett återbesök hos en läkare på KK som kollade. Inga men efter den sprickningen.
    Med min andra sprack jag ingenting alls.
    Min första tog 6.5 tim från första värken tills han va ute. Vattnet gick 2 tim innan första värken kom. Med andra hade jag lite förvärkar som sen övergick i riktiga värkar. Den tog runt 8 tim från att värkarna blev etablerade. Inget vatten gick denna gången utan det tog dom inne på förlossningen.
    En jag kände hade en förlossning som gick på 3.5 tim, medan många andra går med värkar länge.

Mina förlossningar har varit relativt smidiga om man jämför med andra.
    Med ettan då jag sprack va väl egentligen för att jag försökte krysta utan värk o så.
    Med andra fick jag lite panik vid krystandet o blev (vad jag tror iaf) livrädd för att jag skulle spricka massa o vägrade krysta. Sonen blev lite stressad där inne så dom fick ta hjälp av en sugklocka. Men allt slutade bra o jag la undan rädslan. Sonen mådde bra o så.
  • shorven

Går inte och säg hur det är alla förlossningar är olika. Fött två barn och det var som natt och dag . Kan ju gå fort eller väldigt sakta. visst gör det ont men kroppen är skapt för detta och du har kunnig personal som stöttar dig och leder dig igenom det hela. Hade mycket smärtlindring första gången men det var tufft andra gång gick allt fort och det blev utan smärtlindring . Inget jag bestämt innan bara blev så . Ena gången fick jag sy 15 stygn där nere men den andra bara 1 . en del spricker mycket och andra inget . så fort bebisen är ute försvinner smärtan . lycka till.

• Luullis
    a girl like me skrev 2011-11-08 18:57:36 följande:
    kram
    Hur det känns? Det gör ont. Mer eller mindre. Mina barn föds väldigt fort och då gör det rejält ont. Andra barnet gjorde ondast men det var värkar med hjälp av värkstimulerande. Tredje barnet gjorde inte direkt ont faktiskt. Gick väldigt fort men jag hade aldrig superont. Det är väldigt olika det där...
    Jag sprack inget med första eller andra barnet. Båda gick fort(brukar vara lättare att gå sönder då). Med tredje tog själva utdrivningen lite längre tid(men var fortfarande snabb) och så sprack jag och fick sy ett stygn. Han var lite större än dom andra två så det berodde nog på det.

Tiden varierar enormt. Om jag skulle beskriva hur värkarna känns.. tja mensvärk i kombination med magsjukaont i magen typ. Gånger 100. Det är inte lika intensivt under hela förlossningen. Jag har klarat det fint utan någon bedövning och man kan ju alltid välja bedövning om man inte känner att man kan hantera det.
  • a girl like me

Tack att ni delar med er
    Skönt att läsa vad andra har gått igenom så man får mer koll på saken, det kanske inte är så farligt som jag tror trots allt...

• Luullis
    a girl like me skrev 2011-11-09 20:25:39 följande:
    Tack att ni delar med er
    Skönt att läsa vad andra har gått igenom så man får mer koll på saken, det kanske inte är så farligt som jag tror trots allt...
    Nej, jag har ju fött tre ungar Hade det varit så illa första gången hade jag inte gjort om det!
  • a girl like me
    Luullis skrev 2011-11-09 20:37:19 följande:
    Nej, jag har ju fött tre ungar Hade det varit så illa första gången hade jag inte gjort om det!
    Finns dock de som säger att de inte ska göra om det efter första gången för att det gör så ont men sen blir de gravida igen och föder ändå. Är det för att man kanske glömmer smärtan? Tungan ute
  • Luullis
    a girl like me skrev 2011-11-09 21:08:29 följande:
    Finns dock de som säger att de inte ska göra om det efter första gången för att det gör så ont men sen blir de gravida igen och föder ändå. Är det för att man kanske glömmer smärtan? Tungan ute
    Man gör ju det! Och oavsett hur ont det än gör så är det värt det! Så fort du får upp ungen på bröstet glömmer du bort allt det kämpiga!
  • Rosahjärta

Nej det är verkligen inte farligt . Ja tog hela förlossningen som rolig/förväntansfull och spännande . 
     Något ja skulle vilja gjort innan min första förlossning är nog att ja skulle tränat lite mer på andningen . Gått en kurs eller liknande .

Men min förlossning gick bra . Jag sprack inget .Men fick som ett skrapsår på ena blygdläppen .Hade djävulskt ont i 2 månader efteråt men men..kunde ju gå iallafall : ).

övergånsfasen till utdrivningsskedet tog 35 min. Ganska snabbt .
    Mina värkar började klockan ett på natten .Vi for in till förlossningen klockan halv 5 .
    var öppen 4 cm .
    Gick runt i både rummet som vi fick och även i den låånga "korridoren" hängde på väggarna här å där , hängde på min dåvarande sambo .
    Värkarna blev allt kraftigare så de undersökte mig en gång till . Ja då vart man öppen 7 cm .
    Så ja fick nu lägga mig ner i den lilla bädden och andas in lite lustgas och även gå runt med den roliga stolen som man kunde gå och hänga sig på ..

De kändes nog som en ilande smärta som trycker sig nedåt när övergångsfasen tar sin början . 
    Värkarna är jätteintensiva nu jämnfört med hur dem var innan .
    När jag kände ännu ett större tryck nedåt så var det som ett min instinkt sa åt mig ett krysta . 
    Och det gjorde jag . jag lyssnade hela tiden till min inre röst . Jag krystade på mina egna kommandon .
    jag valde att ta en ryggmärgsbedövning innan själva prosessen tog sin fart . Och det ångrar jag inte . Jag kände att ja kunde hantera värkarna mycket bättre . Samt så var också lustgasen där . Min bästa vän under det hela.

Jag vet inte hur ja ska svara på hur lång tid min förslossning tog .

Men från det att ja fick de första värkarna på natten "latensfasen"  tills ja fick se min underbara prins så tog väl allt 12 timmar :) .

Ett stort tack till sonens pappa som stod vid min sida under hela upplevelsen .
    Han sa hela tiden på hur stark jag var och att jag klarar det här och hur duktig jag är . Han var min styrka och min trygghet under förlossningen .

Och ... ingen ide att oroa sig . Det gjorde inte jag en enda sekund under min graviditet .
    För allt går bra .. :)

Grattis till lilla bebisen !

• a girl like me
    Luullis skrev 2011-11-09 21:14:57 följande:
    Man gör ju det! Och oavsett hur ont det än gör så är det värt det! Så fort du får upp ungen på bröstet glömmer du bort allt det kämpiga!
    Det låter bra! Jag hoppas verkligen inte att min förlossningsrädsla blir värre med tiden
  • a girl like me
    Rosahjärta skrev 2011-11-09 21:48:13 följande:
    Nej det är verkligen inte farligt . Ja tog hela förlossningen som rolig/förväntansfull och spännande . 
     Något ja skulle vilja gjort innan min första förlossning är nog att ja skulle tränat lite mer på andningen . Gått en kurs eller liknande .

Men min förlossning gick bra . Jag sprack inget .Men fick som ett skrapsår på ena blygdläppen .Hade djävulskt ont i 2 månader efteråt men men..kunde ju gå iallafall : ).

övergånsfasen till utdrivningsskedet tog 35 min. Ganska snabbt .
    Mina värkar började klockan ett på natten .Vi for in till förlossningen klockan halv 5 .
    var öppen 4 cm .
    Gick runt i både rummet som vi fick och även i den låånga "korridoren" hängde på väggarna här å där , hängde på min dåvarande sambo .
    Värkarna blev allt kraftigare så de undersökte mig en gång till . Ja då vart man öppen 7 cm .
    Så ja fick nu lägga mig ner i den lilla bädden och andas in lite lustgas och även gå runt med den roliga stolen som man kunde gå och hänga sig på ..

De kändes nog som en ilande smärta som trycker sig nedåt när övergångsfasen tar sin början . 
    Värkarna är jätteintensiva nu jämnfört med hur dem var innan .
    När jag kände ännu ett större tryck nedåt så var det som ett min instinkt sa åt mig ett krysta . 
    Och det gjorde jag . jag lyssnade hela tiden till min inre röst . Jag krystade på mina egna kommandon .
    jag valde att ta en ryggmärgsbedövning innan själva prosessen tog sin fart . Och det ångrar jag inte . Jag kände att ja kunde hantera värkarna mycket bättre . Samt så var också lustgasen där . Min bästa vän under det hela.

Jag vet inte hur ja ska svara på hur lång tid min förslossning tog .

Men från det att ja fick de första värkarna på natten "latensfasen"  tills ja fick se min underbara prins så tog väl allt 12 timmar :) .

Ett stort tack till sonens pappa som stod vid min sida under hela upplevelsen .
    Han sa hela tiden på hur stark jag var och att jag klarar det här och hur duktig jag är . Han var min styrka och min trygghet under förlossningen .

Och ... ingen ide att oroa sig . Det gjorde inte jag en enda sekund under min graviditet .
    För allt går bra .. :)

Grattis till lilla bebisen !

Tack att du berättade, uppskattar det verkligen!
    Hur lång tid tar det för underlivet att läka efter förlossningen ungefär? min största rädsla är nog att spricka och sen bli syd med för många stygn...

Tack för gratulationen :)
Svar på tråden Hur känns det?