a girl like me skrev 2011-11-08 18:57:36 följande:
Hej har lite frågor till alla mammor...
Skulle vilja höra från er alla (både unga och äldre) som har fött barn hur det kändes under eran förlossning?
Är det så farligt som de flesta påstår att det är? Är det sant att man alltid spricker och går sönder? ca hur lång tid tar en förlossning? Kan någon beskriva ungefär hur det känns? Jag är själv gravid men bara i v6, och ändå är jag lite orolig för det där. Dela gärna med er av era erfarenheter
kram
Hur det känns? En jättesvår fråga att besvara. Är väldigt individuellt. En del behöver all smärtlindring som finns medans andra klarar sig utan nåt.
Jag använde lustgas. Hjälpte väl kanske inte så mkt på själva smärtan men den hjälpte mig att fokusera på andningen när värkarna kom. När jag ville ha mer så va det försent o det värsta va över (öppningsskedet).
Det jobbigaste va med min andra då jag hade några värkar som va lååååånga, nästan 2 min o sen kom nån direkt efter.
Nej, man spricker inte alltid. Med min första sprack jag lite (vet inte hur många stygn jag fick). Fick gå hos sjukgymnast efteråt, en rutinsak när man får en spricka vid bla ringmusklen (heter nåt fint som jag inte kommer ihåg nu). De besöken va mest för att man skulle lära sig att göra knipövningar plus att hon kände när man knep o kollade. O efter 6 mån va det ett återbesök hos en läkare på KK som kollade. Inga men efter den sprickningen.
Med min andra sprack jag ingenting alls.
Min första tog 6.5 tim från första värken tills han va ute. Vattnet gick 2 tim innan första värken kom. Med andra hade jag lite förvärkar som sen övergick i riktiga värkar. Den tog runt 8 tim från att värkarna blev etablerade. Inget vatten gick denna gången utan det tog dom inne på förlossningen.
En jag kände hade en förlossning som gick på 3.5 tim, medan många andra går med värkar länge.
Mina förlossningar har varit relativt smidiga om man jämför med andra.
Med ettan då jag sprack va väl egentligen för att jag försökte krysta utan värk o så.
Med andra fick jag lite panik vid krystandet o blev (vad jag tror iaf) livrädd för att jag skulle spricka massa o vägrade krysta. Sonen blev lite stressad där inne så dom fick ta hjälp av en sugklocka. Men allt slutade bra o jag la undan rädslan. Sonen mådde bra o så.